משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל350 ש"ח
משלוחים חינם! בקניה מעל 350 ש"ח

מבוא להידרופוניקה - שיטות גידול

ההידרופוניקה תורגמה לעברית כ“גידולי מים“, כלומר שיטת גידול שאינה במצע מנותק. בניגוד לשיטות הגידול המסורתיות בהן הצמח סופג את החומרים המזינים מהאדמה, בשיטה ההידרופונית הצמח סופג את החומרים המזינים מהמים. אך בפועל הדבר קצת יותר מורכב, קיימות שיטות שונות באמצעותן מתבצעת הידרופוניקה. לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה, ועשויה להתאים לגידולים שונים, או שלבים שונים בהתפתחות הצמח. אנו יכולים למצוא היום את שיטות גידול הידרופוניות למטרות נוי, חקלאות, גידולי קנאביס ועוד. בואו נכיר את השיטות המקובלות היום:

:DWC- Deep Water Culture

 

אחת משיטות הגידול ההידרופוניות השכיחות ביותר, בעיקר מכיוון שהיא פשוטה מאוד ליישום. בשיטה זו שורשי הצמחים נמצאים בתוך המים כל הזמן. המינרלים הדרושים לצמחים מומסים בתוך המים. אך מכיוון שהשורשים נמצאים כל הזמן מתחת לפני המים השיטה דורשת הזרמת חמצן למים, דבר הנעשה בשיטות הדומות לגידול דגי נוי. היתרון של השיטה הוא יישום מהיר ופשוט, וגם פחות צורך בתחזוקה וטיפול שוטף. שיטה זו שכיחה מאוד בקרב מגדלים חובבים, אך היא נמצאת גם בשימוש מסחרי. היא נמצאה בעיקר מתאימה לגידולים ירוקים פירות וירקות גדולים, היא שכיחה מאוד בגידולי חסה עקב גודל המיכל.

:NFT- Nutrient film technique

בעוד בשיטה הקודמת כל חלקי השורש שקועים בתוך מים עומדים, בשיטה זו רק קצה השורש התחתון נמצא בתוך מים. אלו הם אינם מים עומדים, אלא מים הנמצאים בתנועה מתמדת. באמצעות שיטה זו ניתן לספק לצמח את כל החומרים המזינים ובמקביל רמות גבוהות של חמצן. שיטה זו מתאימה לצמחים הגדלים מהר ובעלי מחזורי גידול קצרים, ופחות לצמחים גדולים הזקוקים לתמיכה חזקה. החיסרון של השיטה היא שהיא זקוקה להספקת חשמל קבועה על מנת לאפשר את פעולת המערכת. השיטה נמצאת בשימוש גם אצל חובבים וגם בגידולים מסחריים. היא שכיחה בגידול ירקות וצמחי תבלין.

:Flood & Drain Systems

שיטה זו היא בדיוק מה שנשמע, הצפת השורשים במים ולאחר מכן ניקוז באופן שחוזר על עצמו (בדרך כלל מספר פעמים ביום). בצורה זו הצמחים יכולים לספוג את החומרים המזינים וגם להיחשף לחמצן. שיטה זו נחשבת ורסטילית ופשוטה מאוד. היא מתאימה למערכות חובבניות ומערכות מקצועיות. ניתן ליישם אותה בקנה מידה גדול והיא יכולה להתאים למגוון גידולים בכל שלבי הגידול. מערכת זו יכולה להתאים גם לצמחים גדולים; כל מה שנדרש זה כלי שתילה ומשאבות גדולות יותר על מנת לתמוך במערכת. חשוב מאוד לנטר את רמת ה PH הצפוי להתנדנד למעלה ולמטה. כמו כן תחזוקה לא נכונה עשויה לגרום למחלות שורשים.

איירופוניקה ואקוופוניקה :

עוד שני מושגים אותם אנו שומעים לפעמים בהקשר של הידרופוניקה הם איירופוניקה ואקוופוניקה. האיירופוניקה היא שיטת גידול בה השורשים נמצאים באוויר ואין שימוש במים בהם טובלים את השורשים. במקום זאת הצמחים מקבלים את הנוזלים והחומרים המזינים באמצעות רסס על השורשים. שיטה זו מאפשרת לשמור על סטריליות של סביבת הגידול וחשיפה מרבית לחמצן. שיטה זו אינה מתאימה למגדלים החובבים מכיוון שהיא מציבה אתגרים טכניים רבים. שיטה זו משרתת מטרות מחקריות, אך היא נמצאת בשימוש מסחרי עבור גידולים בעלי ערך גבוה. ניתן למצוא אותו בגידולי מעבדה של צמחים לצורך תעשיית התרופות.

אקוופוניקה היא עוד תחום מעניין הלוקח את ההידרופוניקה צעד אחד קדימה. בשיטה זו אנו מחזיקים במערכת סימביוטית המשלבת בין צמחים לבין בעלי חיים החיים בסביבה מימית. הדוגמה הכי טובה היא מערכת בה ישנם דגים. הפרשות הדגים משמשות כמקור לחומרי מזון עבור הצמחים. צמחים סופחים את הפרשות הדגים ובכך מטהרים את המים. יש עוד שותף סמוי חשוב מאוד במערכת והוא הבקטריות שמפרקות את האמוניה לניטריט, והבקטריות מפרקות את הניטריט לניטראט.

הידרופוניקה, כמו גם האיירופונקיה ואקוופוניקה הן שיטות גידול מאוד מעניינות שיכולות לתת מענה לרבים מהאתגרים אינם אנו מתמודדים. בעוד הטכנולוגיות הולכות ומתפתחות, השיטות הופכות להיות יעילות יותר, זולות יותר וגם זמינות יותר. כיום כל צרכן ביתי יכול לרכוש לעצמו ערכות גידול בהשקעה קטנה ולהתחיל לגדל לעצמו את כל מה שהוא אוהב לקנות אצל הירקן.

(: ​בהצלחה אורבניקים יקרים

סל הקניות
Empty Cart